solnedgång

solnedgång

tisdag 1 maj 2012

Invigning av pyrolys!

För den som gillar att laga mat men hatar att göra rent ugnen är pyrolys ugn ett måste. Vilken fantastisk uppfinning! Jag som själv är lite smått fanatisk när det kommer till städning höjer denna funktion till skyarna. Hur många timmar har man inte genom åren lagt ner på att få rent ugnen, och efter åtskilliga timmar ändå inte nått ett bra slutresultat. Så nu efter 2 månader när displayen bad om pyrolys rengöring, följdes denna procedur med skeptiska tankar, ty inte kan en ugn få bort rester som jag själv inte lyckas med trots en mängd olika medel. När jag efter rengöringen slutligen fick öppna ugnsluckan, måste jag säga att slutresultatet var över alla förväntningar, varenda liten fast bränd och brun matrest var borta, bara genom en knapptryckning.  Helt fantastiskt!
Jag kan säga att det muttrades en del från gubben när vi valde maskiner till köket om varför det skulle läggas extra krut där, men jag fick min vilja igenom och till och med gubben har börjat se fördelarna med att lägga lite extra på köksmaskiner. Bla fick jag strida en del för våran köksfläkt som inte valdes efter design utan efter kapacitet på fläktmotor och med en motor som jag dessutom ville ha placerad på taket (dåliga erfarenheter från våran gamla som på högsta läge lät som en skördetröska). Med tanke på våran öppna planlösning las en del efterforskning på detta. Vi valde slutligen Fjäråskupan och numera händer det titt som tätt att vi går och lägger oss med fläkten fortfarande på för att vi inte hör att den är igång och nån matos lukt har vi inte känt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar